Friday, May 13, 2016

Lambaian Kaabah (Siri 6)

 ....sambungan...

23 Disember 2016

Pagi ini kami mengambil peluang untuk ke Jabal Tsur (sekitar 5 km dari Kota Mekah), Jabal Rahmah (terletak di bahagian timur Arafah), Mina & Arafah (5 km dr Kota Mekah), Muzdalifah serta Jabal Annur (kira-kira 8.2 km dari Kota Mekah).

Seperti biasa, kami mencari sendiri pengangkutan untuk trip ziarah tapi kali ini dengan bantuan staff hotel. Ini kerana prebet sapu agar sukar kelihatan lalu di hadapan hotel kami iaitu di Jalan Ajyad. Ini mungkin kerana jalan itu dimonopoli oleh golongan teksi yang pastinya kadar yang diambil agak tinggi berbanding prebet sapu.Tambahan pula kami seramai 10 orang jadi kami perlukan van untuk bergerak. Kadar yang diambil oleh untuk trip ziarah ini berjumlah 200sr sahaja.

Kenangan di Jabal Rahmah
bersama suami
Umi Ayah tercinta

Suamiku, Aziz, Linda dan adik beradiknya memilih untuk memanjat Jabar an-Nur manakala aku,ayah, umi dan mama kembali semula ke Masjidil Haram untuk solat zohor.

Menurut suamiku, mereka mengambil masa kira-kira dua jam untuk perjalanan naik dan perjalanan turun Jabal an-Nur.

Pandangan dari atas Jabar an-Nur
Jabal Nur dan Gua Hira ini sangat penting dalam sejarah Islam kerana di gua inilah Nabi Muhammad saw menerima wahyu yang pertama iaitu surah Al'Alaq dari ayat 1-5 pada hari Isnin 17 Ramadhan. Dikala Muhammad tengah khusyuk bertafakur, baginda menerima wahyu pertama yang disampaikan oleh Malaikat Jibril.


“Bacalah, dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.” (QS Al-Alaq: 1-5).

No comments: