Friday, April 24, 2015

Guangzhou-Shenzen-Hong Kong (8 Dis-15 Dis 2014) Part 3

10 Dis 2014 

Pagi ni sarapan dengan nasi lemak tauuuu..tulah fungsi garam yang kami beli semalam;D..Makan dengan sambal dalam tin yang kami bawak bekal, serunding, ikan kering dan air milo..walaupun cmtu aje menu sarapan kami, tapi makan tetap banyak..sedap tau makan nasi panas2 dengan kedaan yang sangat sejuk terutama di waktu pagi..lahai belum pergi negara da salji lagi..hahaha
Inilah sarapan kami..hehehe..tu roti yang beli kat restoran muslim semalam..keras wehhh.macam roti Perancis tu.. 
Hari ni, sebelum pergi ke tempat lain, kami terlebih dahulu pergi ke kaunter untuk membeli tiket ke Hong Kong bagi perjalanan keesokan hari..Kaunter tiket train ke Hong Kong perlu naik ke tingkat dua di Guangzhou East Railway Station.Tak susah pun cari sebab ada signboard dalam bahasa Inggeris.. Hong Kong juga dikenali dengan nama Kowloon..
beratur amik tiket
Harga tiket untuk ke Hong Kong dari Guangzhou East Railway Station sekitar RM77 iaitu HK190/RMB150. Train Kami ialah pada 11/12/2014 jam 10.37pagi. Coach no 2 .No seat pun ada..senang aje nak faham kan..;)
tiket train ke Hong Kong
Selepas beli tiket barulah kami jelajah wholesale di Line 5

DESTINASI 1- FU LI KIDS WORLD &ZHONGSHANBA CHILDREN

Dari Subway di Guangzhou East Railway Station, kami naik tren ke stesen Zhongshanba di Line 5 untuk ke Fu Li Kids World dan Zhongshanba Children.

Fu Li Kids World
Address: Zhong shan ba lu 中山八路富力广场
Metro: Line 5 to Zhongshanba station. Exit A, turn left and walk about 200 metres. Then you'll see the market on the corner across the street.
sangat luasss
beginilah jadi bila takde stroller
Zhongshanba children's garment market
Address: Zhong Shan Ba Road 97#.
中山八路97号荔湖大厦
Metro: Line 5 to Zhongshanba station. Take exit A, cross the street and 200 metres on your right you will find the entrance.

Tidak jauh dari Fu Li Kids World tu kami jumpa tempat makanan halal.jika dari Fu Li Kids World tu, susur je bangunan sebelah kiri mall tu akan jumpa kedai muslim di situ.so lunch kami di situlah. Menunya sama seperti semalam iaitu me tarik..rasanya sama aje ngan kedai mee tarik kat Pekan Sungai Besi tu..

Memandangkan sudah masuk waktu zohor, jadi kami mula mencari tempat untuk solat..Asalnya kami ingat nak solat di kedai tersebut sahaja, tapi dengan ruang yang sempit dan kami perlu solat di dalam kedai tempat makan itu juga walaupun diberikan sejadah, kami mengambil keputusan untuk mencari masjid kedua yang kami dapat infonya melalui blogger2 lain..tanya tuan kedai, mereka pun tak tahu mana masjid..haishhhh...

Dari situ, kami kembali ke subway dan turun di stesen subway Yuexiu Park untuk mencari Masjid Saad bin Abi Waqas...Berdasarkan maklumat terhad yang kami ada, berpusing-pusing kami mencari masjid itu namun gagal juga jumpa. Semasa mencari majid, ayah ada terjumpa sebuah restoran halal sekitar situ, ownernya membawa ayah separuh jalan untuk menunjukkan masjid..namun masih juga kami gagal jumpai.mungkin masjidnya agak tersorok di sebalik bangunan yang besar-besar..kesudahannya kami solat sahaja di kaki lima bangunan memandangkan hari sudah makin lewat..
mak inilah kejadiannya.....
Ok, ini maklumat restoran makanan halal di sekitar stesen subway Yuexiu Park

Arabian Nights Restaurant
一千一夜餐厅
Address: No.899, Jiefang North Rd, Yuexiu District, Guangzhou
越秀区解放北路899号锦洲国际商务中心1楼Tel: 020-36182280
Metro: Line 2 , Get off at Yuexiu Park Station , Exit E,2 minutes walking

Moon Boat
月光船餐厅Address:No 978, Jiefang North Rd, (Close Yuexiu Park) Yuexiu District, Guangzhou
越秀区解放北路978号(近越秀公园)Tel: 020-86679512
Metro: Line 2, Get off at Yuexiu Park station, Exiat A, walking about 2 minutes.

Ok....walaupun gagal jumpa masjid, kami tetap gigih meneruskan perjalanan..destinasi kami seterusnya ialah.........


DESTINASI 2: SHANGXIA XIU LU PEDESTRIAN ST.

Untuk ke Shangxia Xiu Lu Pedestrian St. perlu ambil Line 1 dan turun di Changshou Road menggunakan exit D.. Keluar aje dari stesen, dah nampak deretan kedai yang meriah..setentang dari stesen tu jugak ada kedai mee tarik muslim lagi..hehe tak susah kan cari kedai halal..

Baju-baju kat cni pun sangat murah..kami beli baju sejuk extra memandangkan yang kami bawa cuma sehelai seorang.beli stokin, topi untuk anak, baju tidur dan macam-macam lah.. Dah sudah soping barulah kami pergi makan dan selepas tu ambil train terus balik..penat wehhhh...

Layan gambar sekitar Shangxia Xiu Lu Pedestrian........................







No comments: